A tejhabos mindenit!

Egy kávét kérek tejhabbal, köszönöm!

"Womanpower" - Nőként a kung fu világában

2020. augusztus 29. 12:11 - Pápai Anita

Lassan három éve aktív része az életemnek a kung fu gyakorlás, annak minden verejtékével, izomgyűrésével, szenvedélyével és meditatív állapotával, ám egyre inkább foglalkoztatni kezdett a gondolat, hogy milyen helye van a nőiségnek ebben a lenyűgöző, de igen kemény világban. A lehető legjobb forrást kérdeztem erről: Franciskovics Andreával, a Kung-fu Akadémia elnökhelyettesével beszélgettem két kávé mellett (legalábbis részemről).

A tihanyi Tündérsziget teraszán örökké lehengerlő panoráma fogad. Idén júliusban azonban a terasz nem csupán tájképpel kecsegtetett; a helyet átsütötte a szikrázó nyári nap és bezsongta egy hatalmas csapat kung fu táborozó ebéd utáni nassoló szieszta-jelenléte. A kávézóról korábban már írtam, itt olvashatjátok.

20200724_141519.jpg

Az a helyzet, hogy rendre próbálok valami mást rendelni a korábban megszokotthoz képest, ám mindig a Provance-i reggeli menünél kötök ki dupla croissant-nal, a levendulás házi lekvárjaik ugyanis legyőzhetetlenül csábítanak. Andrea mesterrel töltött időm alatt azonban ezúttal – tekintve, hogy kora délután volt – beértem egy flat white-tal is.

20200724_141410.jpg

Majd második találkozásunk helyszínén, a budapesti Gusto kávézóban – amely még saját pörkölő üzemmel is rendelkezik – egy igazi olasz stílusú cappuccinoval folytattam.

20200813_124739_kisebb.jpg 

Kicsi lányként ábrándoztam, hogy valamilyen harcművészetet gyakoroljak, de csak nem olyan rég, felnőttként lett rá lehetőségem. Na de hogy is van ez, hogy egy nő elköteleződik egy ilyen világ mellett? 

Ha nálunk nem is olyan jellemző, Ázsiában azért gyakoriak a női harcművészek, versenyeken is sok női induló van. Vagy, ha például megfigyeled a filmeket, ugyan kevés bennük a női harcművész, de azok mindenkit szétütnek. Engem például tizenéves koromban „A legyőzhetetlen Wu Dang” című film fogott meg. Úgy 10-15 alkalommal láttam; mindig megkerestem azt a mozit, ahol éppen játszották és alig vártam, hogy megnézhessem. Aztán nemrég megkaptam cd-n a filmet ajándékba, de most már együgyűnek tartom a sztorit, ami akkor még nagyon lelkesített. 

És mit tapasztaltál eddig, a nőiség ténye járt bármilyen hátránnyal, megkülönböztetett bánásmóddal a kung fuban? 

Én inkább azt gondolom, a nők lenézése elsősorban nem a harcművészetben jellemző, hanem vannak olyan típusú emberek, férfiak, akik így gondolkodnak, de ez nem függ a harcművészeti tényezőtől. Kétségtelen, hogy a nők genetikai alapon fizikailag gyengébbek a férfiaknál, de ezen túl kell lépni. A gyakorlás segít a test megerősítésében. Pláne nincs szó arról, hogy a nők kevésbé lennének ügyesek. Sőt, egy kisebb termetű, vékony testalkatú nő nagy előnye lehet a gyorsaság és a rugalmasság, és ezt jól lehet a kung fuban hasznosítani.

A nőknek érdemes kifejezetten önvédelmi célból kung fut gyakorolniuk? Gondolok itt arra, hogy például a krav magát e tekintetben gyorsabbnak és hatékonyabbnak mondják. 

A kung fu elsősorban abban segít, hogy megtanuld, hogyan kell koncentrálni, koordináltan ütni, rúgni, pontosan célozni, gyorsnak lenni és bizonyos helyzetekben önbizalommal cselekedni. Ha elsajátítasz bármilyen önvédelmi technikát, azt nem tudod száz százalékban alkalmazni éles helyzetben; ehhez szükség van lélekjelenlétre is és nem utolsó sorban egy alaperőre. Tudnod kell olyan alapvető dolgokat, hogy hogyan szorítsd például ökölbe a kezed, vagy tudd leküzdeni azt a belső gátat, hogy nem akarsz másnak sérelmet okozni. Azt gondolom, hasznos lehet ebből a szempontból a kung fut és más önvédelmi módszert akár együtt is alkalmazni.

14.jpgA kép forrása: www.kungfuakademia.hu

A civil életben mivel foglalkozol? 

Kínai tolmács vagyok. Iskolai éveimben volt egy olyan idealizált elképzelésem, hogy őszszakállas remetéktől fogok kung fut tanulni, tudod, mint a Kill Billben. Ehhez viszont kínaiul kellett tanulnom. De akkoriban Magyarországon még ázsiai embert látni is különleges volt, nemhogy kínai nyelvet tanulni. Az orosz volt az általános. Egyszer azonban a csepeli HÉV megállóban megláttam egy hirdetést, és így jelentkeztem nyelvet tanulni egy kínai hölgyhöz. Imádtam az egészet! Mindig előre tanultam, szorgalmas és lelkes voltam, lenyűgözött, ahogy a tanárunk számunkra érthetetlen nyelven darálja az ismeretlen szavakat. Pár év tanulás után egy akupunktúrás klinikán kezdtem tolmácsként dolgozni. Később szabadúszó tolmács lettem. 

Úgy tudom, jártál Kínában is Kapecska Attila mesterrel, az Akadémia vezetőjével. 

Igen, Kínában többször töltöttünk pár hetet, hogy kínai kung fu mesterektől tanuljunk. Én voltam a tolmács. Kínában a harcművészeti oktatás általában úgy működik, hogy a közösségek a parkokban, a szabad téren tartják az edzéseket. Leszúrják a megszokott helyre a zászlójukat és sokszor a mester távollétében is közösen gyakorolnak. Ehhez nagy elszántság kell, hiszen mindig nehezebb, ha nincs ott senki, aki kijavítana vagy motiválna. Nekünk viszont lehetőségünk volt személyesen Di Guoyong mestertől tanulni. Azt tapasztaltuk, hogy általában a kínai emberek nagyon barátságosan közeledtek hozzánk, és minden arra járó úgy érezte, tudna nekünk egy-két mozdulatot tanítani.

84.jpg A kép forrása: www.kungfuakademia.hu (A fotón Andrea mester Han Kui-Yuan mesterrel gyakorol)

Mi tetszett leginkább Kínában? 

Az, hogy jókat lehet ott enni. Bármilyen árkategóriában találsz finom és egészséges ételt. Az éttermek között nem az étel minőségében, hanem inkább a körülményekben, a kiszolgálásban érezhető a különbség, de nem kell félned attól, hogy egy olcsóbb helyen rossz ételt kapsz. Olyan sokféle étteremből választhatsz, hogy szinte nem is éri meg otthon főzni. De nagyon tetszett a pörgés, a folytonos nyüzsgés is.

Kínában nem jellemző a többórás ügyintézés és a szolgáltató szektorban dolgozók hangulatingadozása sem, mert sokan vannak, nagy a verseny, ezért gyorsak, szolgálatkészek. Nem tehetik meg, hogy rosszul viselkedjenek a vásárlóval. Szorgalmasan tanulnak és dolgoznak; azt tényleg nem lehet felróni nekik, hogy ne lennének elég törekvőek. 

A kung fu filozófiai szemlélete hogyan hatja át a mindennapjaidat? 

Szeretek Osho-t olvasni (eredeti nevén Radzsnís Csandra Mohan Dzsain – a szerk.). Ő egy megvilágosodott indiai mester volt, és a gondolatai egybecsengnek a taoista és buddhista tanításokkal, amelyek a kung fu hátterét is képezik; és ezek állnak hozzám a legközelebb. Vegyük például a Yin-Yang elméletet, ez a fajta dualista szemlélet jól megfigyelhető: amikor egy Yin jelenség eléri a csúcsát, átbillen Yangba, és fordítva; azaz a jó és a rossz egymásutánisága egyfajta egyensúlyt teremt a világban. A kung fu az egészségvédelem mellett ennek a belső egyensúlynak a megtalálásában is segít. A cél az, hogy kívülről szemléld magad, ha nem helyezkedsz bele az érzéseidbe, megmaradhatsz külső, objektív megfigyelőnek.

154.jpg A kép forrása: www.kungfuakademia.hu

Olyan, mint a meditáció. 

Bár én nem szoktam a klasszikus értelemben meditálni, azonban a Tai Ji tipikusan erről szól: amikor már jól ismered a mozdulatokat és elkezded a gyakorlást, néhány percen belül a figyelmed egyhegyűvé válik. Egy láthatatlan szemellenző behúzza a tudatodat, és összpontosítasz a mozgásra. Érzed, ahogy melegszik a tenyered, a talpad és lubickolsz a belső világodban. Ez egyfajta mozgásmeditáció: csak befelé figyelsz, lecsendesedik a tudatod és előáll egy koncentrált tudatállapot. Szerintem sokan ezt az érzést keresik a harcművészeti gyakorlásban. 

A gyakorlás velejárója lehet egy esetleges testi sérülés, és alap, hogy főként eleinte, tele vagy kék meg lila foltokkal. Te hogy vagy ezzel? Nőként kellett magyarázkodnod emiatt valaha? 

Egy ujjtörésem volt még az előző, az Északi Imádkozó Sáska Egyesületben, amikor egy szabadküzdelmi gyakorlat során belenyúltam egy csapódó rúgásba. Reccsent egy hatalmasat az ujjam és eltört. Azóta semmi komoly nem volt, de valóban, a kék-zöld foltok alapvetően jellemzőek voltak.

Régen tartottunk egy ún. „Mantis csápja” hétvégét. Ilyenkor szombaton és vasárnap is kétszer 2-2,5 órás edzéseken vettünk részt és egyfolytában kézre, alkarra dolgoztunk. Szinte egybefüggően lila volt a karunk. De a környezetemben mindenki tudta, hogy milyen szenvedélyem van, nem kellett semmit megmagyarázni. A karjaim pedig ezután igen megerősödtek. Elértem a határaimat, de rájöttem, hogy még többet bírok. 

Van egy lányod, mégis kung fu mester vagy. Összeférhet a kettő egymással? 

Miért ne? A terhességem első három hónapjában még edzettem, bár akkor még nem a Xing Yi-t gyakoroltam. Aztán, amikor megszületett Niki, rájöttem, hogy ő életem szerelme, és átrendeződött a fontossági sorrend. Niki 10 hónapos korában jöttem vissza eleinte csak Tai Ji edzésekre tolmácsolni, és közben mindig megszerveztük, hogy a nagyik vigyáztak a gyerekre.

20180626_104428021_ios.jpg

A kép forrása: www.kungfuakademia.hu

Én hosszútávon azért nem bírok otthon megülni, folyton mozogni akarok, de azt veszem észre, hogy sokan a gyerekvállalás után elveszítik a lendületüket, és ott véget is ér a kung fu gyakorlás. De ettől függetlenül bármelyik nő és anya célja lehet, hogy kung fu mester legyen. Önmagában a gyerekvállalás nem akadály.

 A magassarkúval milyen kapcsolatban állsz? 

Szerintem alapvetően fiúsabb vagyok, nem az a tipikus csajos alkat. Fiatalabb koromban abszolút farmeros-edzőcipős típus voltam. Viszont belülről mégis lányos vagyok: romantikus és kifejezetten érzelmes embernek tartom magam. Néha persze én is veszek fel magassarkú cipőt meg szoknyát, de akkor már nagyon csinosba vágtam magam.

Valahol csodálom azokat a nőket, akik sokat foglalkoznak a külsejükkel, mert szerintem sok idő és türelem kell hozzá, és persze szorgalom. 

Kávézás? 

Kávét csak akkor iszom, ha megkívánom az ízét. Inkább egy jó Matcha teára szavazok. 

--- 

20200724_141454kisebb2.jpg

Ha érdekel a Kung-fu Akadémia működése és Andrea mesterről további infókat szeretnél megismerni, szívből ajánlom az egyesület https://kungfuakademia.hu/ oldalát.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://atejhabosmindenit.blog.hu/api/trackback/id/tr9216181744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása